اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

آدم‌های کمی را می‌شناسم که صرف‌نظر از مقدار درآمدشان، مدیریت مالی شخصی بلدند. درعوض خیلی‌ها باوجود آنکه درآمد کمی هم ندارند، اما مدام نگران بی‌پولی هستند؛ خیلی جالب می‌شد اگر فرمولی جادویی وجود داشت که با استفاده از آن، دیگر هرگز نگران پول نمی‌شدیم، نه؟! اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که همیشه استرس مالی دارید و از این وضع خسته شده‌اید، احتمالا وقت آن رسیده که فکری به حال مدیریت مالی شخصی خودتان بکنید.

پنج کلید مهم وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید مدیریت مالی شخصی خود را در دست بگیرید. همیشه این پنج گام را دنبال کنید تا کم‌کم مشکلات و مسائل مالی حل شوند و دیگر استرسی را که همراه این مسائل می‌آید تجربه نکنید.

۱. اهداف خود را مشخص کنید

در نخستین قدم باید بنویسید که اهداف شما برای زندگی و همین‌طور مدیریت امور مالی‌تان چیست . امور مالی ممکن است روی بسیاری از حوزه‌های مختلف زندگی اثرگذار باشند. مثلا اگر هدف شما سفر به دور دنیاست، روی برنامه ریزی مالی‌ شما اثر می‌گذارد. اگر هدف‌تان بازنشستگی پیش‌ازموعد است، بستگی به این دارد که در حال حاضر امور مالی خود را چطور مدیریت می‌کنید. خرید خانه، بچه‌دارشدن، نقل مکان یا تغییر شغل، همگی تحت تأثیر مدیریت مالی شخصی قرار دارند.

وقتی اهداف مالی خود را نوشتید، باید آنها را اولویت‌بندی کنید. این کار باعث می‌شود به آنهایی که برای‌تان مهم‌تر هستند، توجه بیشتری داشته باشید. می‌توانید این اهداف را به ترتیبی که می‌خواهید به آنها برسید هم مرتب کنید، اما به خاطر داشته باشید که برای یک هدف بلندمدت مثل پس انداز پول برای بازنشستگی، باید ضمن اینکه روی آن هدف کار می‌کنید، برای سایر اهداف‌تان هم تلاش کنید.

چند توصیه درباره‌ی چگونگی تشخیص اهداف مالی:

  • با اهداف بلندمدتی همچون پرداخت بدهی، خرید خانه یا بازنشستگی پیش‌ازموعد شروع کنید. این اهداف باید جدا از اهداف کوتاه‌مدت‌تان باشند.
  • اهداف کوتاه‌مدتی همچون تنظیم دخل و خرج، کاهش هزینه‌ها و عدم‌استفاده از چک را هم مشخص کنید.
  • اهداف خود را اولویت‌بندی کنید تا به برنامه‌ی مالی نهایی برسید.

۲. برنامه‌ریزی کنید

در راه رسیدن به اهداف مالی، داشتن برنامه‌ی مالی بسیار ضروری است. این برنامه باید چندین مرحله داشته باشد و معمولا شامل کنترل بودجه، ایجاد برنامه‌ی هزینه و بعد هم پرداخت بدهی‌هاست.

وقتی این سه مرحله را انجام بدهید از محل مدیریت هزینه ها پول قابل‌توجهی به‌دست خواهید آورید که می‌توانید آن را برای رسیدن به اهداف‌تان هزینه کنید.

در این مرحله، باید تصمیم بگیرید که چه اولویت‌هایی برای‌تان مهم‌تر از بقیه هستند. مدام روی اهداف بلندمدت خود برای بازنشستگی کار کنید، اما روی سایر اهداف مهمی که برای خودتان تعیین کرده‌اید نیز تمرکز داشته باشید. آیا می‌خواهید به سفر خارج از کشور بروید؟ سرمایه‌گذاری کنید؟ خانه بخرید؟ یا کسب‌وکاری برای خودتان راه بیندازید؟ همه‌ی اینها را موقع تصمیم‌گیری در مورد مرحله‌ی بعدی باید در ذهن داشته باشید.

ایجاد برنامه‌ی مدون، و در کنار آن داشتن صندوق اضطراری، کمک می‌کنند تا دیگر، تصمیمات مالی را بر اساس ترس نگیرید و کنترل اوضاع را در دست داشته باشید.

موقع ایجاد یک برنامه‌ی مالی، این نکته‌ها را در ذهن داشته باشید:

  • بودجه بندی کلید موفقیت است. ابزاری است که کنترل آینده‌ی مالی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. بودجه کلید پیشبرد سایر مراحل برنامه است.
  • فرقی ندارد در چه مرحله‌ای از برنامه‌ی مالی‌تان هستید، باید مدام به اهداف بلندمدتی مانند پس‌انداز برای بازنشستگی هم توجه داشته باشید.
  • ایجاد صندوق اضطراری عامل مهم دیگری برای موفقیت و استقلال مالی است.
درگاه پرداخت و پرداخت دسته‌ای جیبی‌مو

راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت
ویژه کسب‌وکارها

اطلاعات بیشتر

۳. طبق بودجه جلو بروید

بودجه یکی از بزرگترین ابزارهایی است که به شما کمک می‌کند به موفقیت مالی برسید. با داشتن بودجه، برنامه‌ی هزینه‌ای ایجاد می‌کنید و روی پول تمرکز بیشتری دارید؛ این‌طوری راحت‌تر به اهداف‌تان دست می‌یابید.

با بودجه می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه پول‌تان را خرج کنید. بدون برنامه، ممکن است پول‌تان را خرج برخی هوس‌های لحظه‌ای کنید که در اولویت‌تان نیستند، و بعد هم مدام فکر کنید که چرا هرگز به اهدافِ تعیین‌شده‌ی مالی‌تان نمی‌رسید.

چند نکته‌ای که باید در ذهن داشته باشید: حتی پس از پرداخت بدهی هم باید همچنان بودجه‌ای داشته باشید. خیلی راحت ممکن است بیشتر از درآمدتان خرج کنید، و اگر سایر هزینه‌های خود را بررسی نکنید، ممکن است باز هم به دام بدهی بیفتید.

اگر متأهل هستید، با هم‌فکری همسرتان بودجه‌تان را تعیین کنید. این‌طوری با کمک هم به اهداف مالی دست می‌یابید و دعوا‌یتان نمی‌شود! در ادامه چند توصیه برای متأهلینی که می‌خواهند با هم بودجه‌بندی کنند:

  • به سیستم بودجه‌بندی پاکتی برگردید، همان سیستمی که از وجه نقد برای مقوله‌های مختلف استفاده می‌کند.
  • از اپ‌های بودجه‌بندی استفاده کنید تا بتوانید هزینه‌ها را همان موقع وارد کنید.
  • برنامه‌ریزی پیشاپیش هم می‌تواند در جلوگیری از هزینه‌ی بیش از حد کمک‌تان کند.

۴. بدهی‌ها را پرداخت کنید

بدهی مانع بزرگی بر سر راه رسیدن به اهداف مالی است، بنابراین حذف آن اولویت دارد.

برنامه‌ای برای حذف بدهی تنظیم کنید تا در بازپرداخت سریع‌تر آن کمک‌تان کند. در حالی که حداقل بازپرداخت را برای همه‌ی بدهی‌های‌تان دارید، هر بار پول بیشتری را برای یک بدهی کنار بگذارید و پس از بازپرداخت کامل بدهی نخست، همه‌ی آن پولی را که برای نخستین بدهی می‌پرداختید به بدهی بعدی منتقل کنید و به‌این صورت از «اثر گلوله‌ی برفی» برای بازپرداخت بدهی‌ها استفاده کنید.

وقتی از زیر بار بدهی‌ها خلاص شدید، باید متعهد شوید که دیگر زیر بار بدهی نروید. مدام چک نکشید، و در صندوقی اضطراری پس‌انداز کنید که هزینه‌های غیرمنتظره را پوشش دهید؛ این‌طوری دیگر نیازی نیست از این و آن قرض کنید یا چک بکشید. این توصیه‌ها کمک‌تان می‌کنند تا بدهی را سریع‌تر بازپرداخت کنید.

  • وسايل اضافی را بفروشید تا پول بیشتری برای بازپرداخت بدهی‌ها به دست آورید.
  • شغل دوم می‌تواند روند بازپرداخت را سریع‌تر کند و چه‌بسا برای ایجاد تغییراتی در وضعیت هم ضروری باشد.
  • به دنبال حوزه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بازپرداخت بدهی‌ها باشید.

پرداخت امن و آسان با جیبی‌مو

اطلاعات بیشتر

۵. در مسیر مدیریت مالی شخصی خود، از پرسیدن نترسید

وقتی برای افزایش ثروت و سرمایه‌گذاری آماده شدید، باید با یک برنامه‌ریز مالی صحبت کنید و برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری از او کمک بخواهید.

یک مشاور خوب ریسک‌های موجود در هر سرمایه‌گذاری را با شما درمیان می‌گذارد و کمک‌تان می‌کند محصولاتی را بیابید که با سطح راحتی شما سازگار هستند و در عین حال کمک‌تان می‌کند با سرعت به سوی اهداف‌تان حرکت کنید. یک برنامه‌ریز مالی می‌تواند در بودجه‌بندی هم کمک‌تان کند، که خود این هم مزیت دیگری محسوب می‌شود.

به‌ خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری یک استراتژی بلندمدت برای ایجاد ثروت است. شما می‌توانید در جاهای دیگر هم کمک مالی پیدا کنید:

  • در فرهنگسراها و سایر مراکز اجتماعی ممکن است کلاس‌های مدیریت مالی شخصی برگزار شوند.
  • می‌توانید مربی‌ای بیابید که شما را طی چند ماه نخست در مسیر بودجه‌بندی همراهی کند. اگر در بودجه‌بندی غرق شده‌اید، این امر می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • اگر والدین یا بعضی اعضای فامیل هم مدیریت مالی شخصی بلدند، می‌توانید از آنها کمک بخواهید یا بنشینید و با آنها درباره‌ی این صحبت کنید که چه قدم‌های درستی برداشتند یا اگر به گذشته برگردند، کدام کارها را انجام نمی‌دهند.

به جمع 100 هزار کاربر جیبی‌مو بپیوندید.

هانا یونسی

هانا یونسی

کارشناس ارشد MBA و کارشناس بازاریابی جیبی‌مو

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp