اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

سهام عدالت نوعی یارانه است که طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون دراقتصاد ایران اعلام کرده ‌است. آزادسازی سهام عدالت در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ در دستور کار دولت قرار گرفت به گونه‌ای که بعد از تاریخ مذکور، بسیاری از مشمولین این سهام نسبت به انتخاب روش آزادسازی اقدام نمودند. در ادامه و در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ نیز اجازه فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت به مشمولان داده شد که بتوانند برای انتخاب روش فروش سهام عدالت خود تصمیم بگیرند.

آزادسازی سهام عدالت به چه معنی است؟

آزادسازی سهام عدالت یعنی سهام‌داران مالکیت سهام خود را به عهده بگیرند. مسئولیت سهام عدالت طی چند سال گذشته به عهده سازمان خصوصی‌سازی بوده و سود را به حساب سهام‌داران واریز ‌کرده است اما سهام‌داران از این پس می‌توانند با انتخاب یکی از دو روش «آزادسازی مستقیم» و «آزادسازی غیرمستقیم» مالکیت آن را در اختیار داشته باشند.

درگاه پرداخت و پرداخت دسته‌ای جیبی‌مو

راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت
ویژه کسب‌وکارها

اطلاعات بیشتر

روش‌های آزادسازی سهام عدالت

روش مستقیم

آزادسازی به روش مستقیم، به این معنی است که شخص می‌خواهد مستقیماً سبد سهام خود را مدیریت کند. در این روش سهام ۳۶ شرکت بورسی در اختیار سهام‌دار قرار می‌گیرد که می‌تواند در خصوص روش فروش سهام عدالت خود و یا معامله با آن تصمیم بگیرد.

روش غیرمستقیم

در روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهام‌دار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد.

مزایای آزادسازی به روش مستقیم

۱- دریافت سود بیشتر همزمان با رشد‌های اقتصادی: با رشد اقتصادی، سود شرکت‌ها نیز رشد می‌کند. این بدان دلیل است که رشد اقتصادی باعث افزایش مشاغل، افزایش درآمد و افزایش فروش می‌شود.

۲- آسیب کمتر از تورم: از نظر تاریخی، بازدهی سالانه بورس‌های اوراق بهادار بالاتر از میانگین نرخ‌های تورم است.

۳- کسب سود دوجانبه: یکی از طریق اختلاف بین قیمت‌های خرید و فروش و دیگری از طریق دریافت سودهای نقدی.

۴- تسهیل فرآیند فروش: بازار سرمایه در مقایسه با اکثر بازارهای موازی، نقدشوندگی بهتری دارد، به این معنی که با کمترین هزینه و در کمترین زمان می‌توان سهام را فروخت.

سهامداران برای آزادسازی سهام خود باید به سامانه www.samanese.ir مراجعه کنند و مراحل را طبق ویدیوی زیر دنبال کنند:

روش فروش سهام عدالت از طریق جیبی‌مو

آن دسته از مشمولان سهام عدالت که روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند برای انتخاب روش فروش سهام عدالت خود از طریق جیبی‌مو اقدام نمایند. این افراد می‌توانند با ورود به حساب کاربری خود در جیبی‌مو و دیدن ویدیوی زیر با روش فروش سهام عدالت خود از طریق جیبی‌مو آشنا شوند:

ضمناً افرادی هم که هنوز عضو جیبی‌مو نیستند، می‌توانند با مراجعه به سایت جیبی‌مو ثبت‌نام انجام دهند و مراحل ویدیوی بالا را برای فروش سهام عدالت انجام دهند.

پرداخت امن و آسان با جیبی‌مو

اطلاعات بیشتر

لینک‌های مفید:

آموزش ثبت‌نام در نسخه وب جیبی‌مو

نحوه انتقال وجه با شماره شبا

به جمع 100 هزار کاربر جیبی‌مو بپیوندید.

هانا یونسی

هانا یونسی

کارشناس ارشد MBA و کارشناس بازاریابی جیبی‌مو

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

مطالب مرتبط