اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

قطعا تاکنون از پول و حتی تلفن همراه خود برای خرید کردن استفاده کرده‌اید. البته یک روش ساده، آسان و امن دیگر هم برای انجام پرداخت‌ها از طریق تلفن همراه وجود دارد: استفاده از کیف پول الکترونیکی. امروزه کیف پول الکترونیکی یکی از مهم‌ترین بخش‌‌های دنیای دیجیتال است. با ما باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

کیف پول الکترونیکی چیست؟

برآورد می‌شود که بیش از ۲ میلیارد کاربر تلفن هوشمند در سراسر دنیا وجود دارند. اغلب افراد، تلفن همراه را با خود هر روز حمل می‌کنند. به همین دلیل استفاده از تلفن همراه یک روش خیلی آسان برای انجام پرداخت‌های روزانه است.

این کیف‌ پول‌ها کاربردهای گوناگونی دارند. که یکی از کاربردهای آن پرداخت به کمک فناوری (NFC) است. اگر در فروشگاهی خرید می‌کنید که کیف پول الکترونیکی را می‌پذیرد، می‌توانید با استفاده از فناوری (NFC) پرداخت خود را تکمیل کنید. (NFC) اجازه می‌دهد تا اطلاعات پرداخت از تلفن شما به دستگاه پرداخت فروشنده انتقال یابد. کافی است تا تلفن خود را در چند سانتی‌متری دستگاه پرداخت قرار دهید. همین‌طور می‌توان با استفاده از اسکن کردن کد (QR) و استفاده از اپلیکیشن کیف پول الکترونیکی پرداخت را تکمیل کنید. نمونه این تکنولوژی در کشورمان کارت‌هایی است که در مترو و خطوط اتوبوس‌رانی یا غذاخوری دانشگاه از آنها استفاده می‌کنیم. کیف پول الکترونیکی امکان پرداخت به جای استفاده از کارت‌های گوناگون را از طریق گوشی تلفن همراه مهیا می‌کند.

کاربرد دیگر یک کیف پول الکترونیکی امکان پرداخت، بدون دراختیارداشتن شماره کارت (یا حساب) مقصد و یکپارچه کردن حساب‌ها و کارت‌های بانکی برای استفاده در هرگونه تراکنش مالی و پرداخت‌های روزمره‌ی افراد است. فرض کنید شما یک کیف پول الکترونیکی دارید که مبلغی را در آن قرار می‌دهید (به اصطلاح آن را شارژ می‌کنید) و تمام پرداخت‌های خود را از طریق آن انجام می‌دهید. به این ترتیب دیگر برای انواع پرداخت‌های روزمره‌ی خود از قبیل پرداخت کرایه تاکسی، خرید از فروشگاه‌ها، دادن بدهی خود به دوستان، پرداخت اینترنتی و …. از دردسر نداشتن پول خرد، صف‌ خودپردازهای بانکی، کارمزد کارت به کارت، وارد کردن انواع اعداد از قبیل شماره کارت مبدا و مقصد، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت خود رها می‌شوید. تنها با واردکردن نام یا نام خانوادگی یا نام کاربری یا شماره موبایل و با یک کلیک عملیات پرداخت انجام می‌شود و مبلغ مورد نظر از کیف پول الکترونیکی یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود.

اخیرا اپلیکیشن‌هایی برای پرداخت کرایه تاکسی ایجاد شده‌اند که عملکردی شبیه به کیف پول الکترونیکی دارند و شما می‌توانید کیف پول خود را شارژ کنید و کرایه تاکسی‌ را با استفاده از آن پرداخت کنید اما امکانات آن نسبت به یک کیف پول الکترونیکی جامع مثل جیبی‌مو بسیار محدودتر است و فقط برای پرداخت کرایه تاکسی کاربرد دارد.

مزایای استفاده از کیف پول‌ الکترونیکی

سهولت استفاده

ایجاد یک کیف پول الکترونیکی تنها چند دقیقه طول می‌کشد. تنها کافی است که اپلیکیشن آن را دانلود کنید و طبق دستورالعمل آن، جزئیات حساب بانکی خود را به آن اضافه کنید. همان طور که پول نقد جای خود را به کارت بانکی داد، پرداخت از طریق موبایل جایگزین پرداخت از طریق کارت بانکی شده‌است و به مرور زمان فروشگاه‌های بیشتری از پرداخت‌های موبایلی پشتیبانی می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا کیف پول‌های الکترونیکی را بپذیرند. در زمان پرداخت تنها کافی است گوشی خود را نزدیک دستگاه پرداخت قرار دهید یا کد (QR) را اسکن کنید یا نام کاربری آن را در اپلیکیشن وارد کنید. بنابراین دیگر نیاز نیست چندین کارت خود را در همه‌جا همراه خود داشته باشید. تنها چیزی که نیاز دارید گوشی موبایل و دسترسی به اینترنت است.

امن و مطمئن

موقع استفاده از کیف پول الکترونیک، پول و اطلاعات شخصی شما در امنیت به سر می‌برند. همه اطلاعات شما به صورت رمزنگاری شده نگهداری می‌شود. اطلاعات حساب روی تلفن ذخیره نمی‌شود. برای تغییر و مشاهده اطلاعات باید رمز عبور را وارد کنید. این روش خیلی امن‌تر از حمل پول نقد یا کارت اعتباری همراه خودتان است.

وقتی پرداختی را انجام می‌دهید، فروشنده اطلاعات حساب شما را دریافت نمی‌کند و مجبور نیستید رمز کارت خود را به او بگویید. به این صورت اطلاعات حساب شما از کلاهبرداری در امان خواهد بود. از طرفی اگر گوشی خود را گم کنید چون کیف پول الکترونیکی دارای رمز عبور و چندین لایه‌ی امنیتی است، هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

سرعت

درست مثل سایر روش‌های پرداخت موبایلی، تراکنش‌های کیف پول الکترونیکی هم، به‌صورت لحظه‌ای روی می‌دهد و وقتی پرداخت تکمیل شد، تراکنش به‌صورت خودکار ذخیره می‌شود. همچنین می‌توانید با چند کلیک، پرداخت‌های آنلاین خود را نیز صورت دهید. تمام اطلاعات کارت‌های شما در کیف پول الکترونیک ذخیره می‌شود. وقتی می‌خواهید آنلاین خرید کنید نیازی نیست تا هر بار جزئیات اطلاعات حساب خود را وارد کنید.

ارتباط آسان با سایر حساب‌ها

استفاده از کیف پول الکترونیکی این قابلیت را به کاربر می‌دهد تا از حساب‌های مختلف خود به‌صورت یکجا استفاده کند. شما می‌توانید تمام حساب‌های بانکی خود را درون یک کیف پول الکترونیکی وارد کنید و مدیریت همه‌ی آن‌ها در اختیار داشته باشید. در این صورت، در کیف پول حقیقی خود هم فضای بیشتری خواهید داشت و نیازی به حمل کارت‌های اعتباری ندارید.

پرداخت امن و آسان با جیبی‌مو

اطلاعات بیشتر

انواع کیف پول الکترونیکی

کیف پول‌های موبایلی برای انواع مختلف تراکنش مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل: خرید کالاها و سرویس‌ها یا تراکنش‌ توسط دستگاه‌های (ATM). البته میزان استفاده از آنها بستگی به نوع کیف پول دارد.

کیف پول‌های الکترونیکی عموما به کاربران خود سودی نمی‌دهند اما به شرکت‌های اداره کننده آنها سود می‌دهند. همه چیز بستگی به نوع کیف پول دارد. ما ۳ نوع کیف پول الکترونیکی داریم:

کیف پول‌های بسته

شرکت‌هایی مثل: (Flipkart)، (Makemytrip) و (Bookmyshow) کیف پول‌های بسته را به مشتری‌های خود ارائه می‌کنند. در کشور ما عموما این خدمات در قالب کارت‌های هدیه ارائه می‌شود که مبالغ از قبل مشخصی در آنها قرار دارد.

پولی که در این کیف پول‌ها قرار دارد فقط می‌تواند در معاملاتی مورد استفاده قرار بگیرد که شرکت‌های مشابه دیگری هم آن کیف پول‌ها را صادر کرده باشند. کیف پول‌های بسته، حساب‌های آنلاینی هستند که در صورت لغو خرید کالا یا خدمات، پول به‌صورت اعتبار به حساب بازگردانده می‌شود. بعضی شرکت‌ها از این سپرده‌ها سود نیز به‌دست می‌آورند.

کیف پول‌های نیمه بسته

این نوع کیف پول‌ها بسیار عمومی‌تر هستند که نمونه‌های جهانی آن کیف پول‌هایی مثل: (Paytm Wallet) ،(Freecharge Wallet) ،(Citrus)،(venmo) هستند. بانک مرکزی برای صدور این گونه کیف‌ پول های الکترونیکی باید مجوز صادر کند. نمونه‌ی این کیف پول‌ها در داخل کشور اپلیکیشن جیبی‌مو است که شما می‌توانید در آن حساب کاربری خود را با استفاده از کارت‌های بانکی شارژ کنید و در خریدها از آن استفاده کنید.

از این کیف پول‌ها می‌توان در خریدهای آنلاین و آفلاین مثل خرید کالا و خدمات، خدمات مالی، پرداخت قبض‌ها و … استفاده کرد. البته می‌توان با بعضی فروشنده‌ها که قرارداد‌های مشخصی با صادر کننده کیف پول هم دارند، معامله کرد.

این کیف پول‌ها توسط مؤسساتی به‌جز بانک‌ها مدیریت می‌شوند،اما این مؤسسات موظف‌اند که این پول‌ها را با همکاری یک بانک، به‌صورت سپرده نگهداری کنند.

کیف پول‌های باز

این کیف پول‌ها را فقط از طریق بانک‌ها یا در همکاری با بانک‌ها می‌توان صادر کرد. از این کیف پول‌ها می‌توان در تمام تراکنش‌ها استفاده کرد و همچنین می‌توان از دستگاه‌های خودپرداز پول دریافت کرد. نمونه‌ی این کیف‌ها در داخل کشور همچنان در مراحل آزمایشی به سر می‌برد.

درگاه پرداخت و پرداخت دسته‌ای جیبی‌مو

راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت
ویژه کسب‌وکارها

اطلاعات بیشتر

آینده‌ی کیف پول‌های الکترونیکی

کیف پول‌های چرمی، دیگر بخشی از سبک زندگی امروزی نیستند. چرا که کیف پول‌های الکترونیکی، رویه‌های مرسوم بازار را تغییر داده‌اند.  این کیف پول الکترونیکی است که توجهات را به خود جلب کرده است. به خاطر سرعت و راحتی انجام کار با آنها و پذیرش آنها توسط مردم، بیشتر تراکنش‌ها در آینده دیجیتال می‌شوند.

با اینکه بانکداری آنلاین و موبایل مدت‌هاست که وجود دارند، کیف پول الکترونیکی بازار را دگرگون و انجام تراکنش‌های مالی را راحت‌تر از قبل کرده‌است. اما هنوز یک قدم وجود دارد که می‌تواند حذف شود و آن هم واریز کردن پول به این کیف پول‌هاست که در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد‌شد.

به جمع 100 هزار کاربر جیبی‌مو بپیوندید.

هانا یونسی

هانا یونسی

کارشناس ارشد MBA و کارشناس بازاریابی جیبی‌مو

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

مطالب مرتبط