اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

اجازه دهید که با عبارت مشهور آقای میکابر از رمان دیوید کاپرفیلد اثر چارلز دیکنز شروع کنیم: «اگر عواید سالانه‌ات بیست لیره باشد و هزینه سالانه‌ات ۱۹ لیره و نوزده شیلینگ و شش پنی، خوشبختی والا اگر درآمد سالانه‌ات بیست لیره باشد و خرجت بیست لیره و یك چیزی هم بیشتر، بدبختی. غنچه حیاتت پژمرده و برگ زندگیت خشك می‌شود و آفتاب بختت غروب می‌كند. خلاصه اینكه تا عمر داری مثل من روی خوش نمی‌بینی.» این جمله ها واقعیت دنیای سال ۱۸۴۹ میلادی و حقیقت امروز و آینده ماست. مدیریت درآمد و هزینه ها آنقدر در هم تنیده است که تصور یکی بدون دیگری ممکن نیست و سعادت و شقاوت (=بدبختی، ر.ک لغت نامه دهخدا!) در گرو درک و مدیریت هر دو در کنار هم می‌باشد. بهترین شکل ممکن مدیریت درآمد، به طور خلاصه شناخت هزینه‌ها و کسر هزینه‌های غیر ضروری و پس‌انداز، درآمد خالص باقی مانده است. که اپلیکیشن جیبیمو و نرم افزارهای مشابه آن ابزارهای مورد نیاز را برای اینکار در اختیار شما قرار خواهند داد. اما برای نحوه استفاده از این ابزارها شناخت راه‌های مدیریت درآمد ضروری است. در ادامه چگونگی یکی از بهترین روش های مدیریت حقوق و درآمد را به شما معرفی خواهیم کرد.

برنامه سه مرحله‌‌ای مدیریت درآمد و هزینه‌ها

۱. برای درآمد ماهیانه خود بودجه‌ای تنظیم کنید.

با کامپیوتر، موبایل و یا قلم و خودکار برای خود جدول بودجه ای تهیه کنید که تمامی مخارج زندگی شما اعم از هزینه‌های ضروری زندگی، هزینه‌های اجتماعی(مثل هزینه تحصیل)، هزینه‌های تفریحی و مقدار پس انداز شما را (حداقل ۱۰ درصد درآمد) لیست کند. در این جدول باید تمامی هزینه‌های جزئی زندگی شما با قیمت آن به طور واضح مشخص شده باشد. پس جدول شما حداقل به سه ستون نوع هزینه (ضروری، اجتماعی، تفریحی و پس انداز)، عنوان هزینه و مقدار آن نیازمند است. این جدول را برای دوازده ماه سال تهیه نمایید و خوب به زندگی خود فکر کنید و خرج‌های پیش‌بینی نشده‌ای مانند درمان و غیره را نیز در نظر بگیرید.

جیبی‌مو جایگزین مناسبی برای کارت به کارت

هر بار که هزینه‌ای انجام می‌دهید باید در دفترچه ای که تهیه کرده‌اید ثبت شود. هر وقت هزینه ای را انجام دادید که در جدول نبود به جدول اضافه کنید. توجه کنید که اولین هزینه هر ماه شما واریز ۱۰ درصد از حقوق و یا درآمد شما به حساب پس انداز شماست (کارت پس انداز خود را هرگز از خانه خارج نکنید و مطلب ما در مورد پس انداز را مطالعه فرمایید). اگر کسر هزینه‌ها از درآمدهای شما عددی منفی باشد، شما زندگی پراسترس و احتمالا بدی را تجربه خواهید کرد و نیاز به تصحیح الگوی هزینه‌های خود و حذف موارد غیر ضروری دارید.

۲. مخارج اضافی را کاهش دهید.

کاهش مخارج و حذف هزینه‌های غیر ضروری در مدیریت درآمد و هزینه شما، حکم سوپاپ اطمینان را دارد. شما با این کار زندگی در حال انفجار خود را نجات خواهید داد. به طور مثال شما می‌توانید به جای پرداخت هزینه بالای بنزین و استهلاک خودرو از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس استفاده کنید. خریدهای خود را به صورت حساب شده انجام دهید و بین خرید های ضروری و غیرضروری، مورد اول را انتخاب کنید. از هزینه‌های تفریحی خود کم کنید. اگر صاحب خانه نیستید، خانه‌ای کوچکتر و یا متناسب با درآمد خود اجاره کنید.

۳. درآمد خود را افزایش دهید.

استعدادها و علاقه‌های خود را به پول تبدیل کنید. خودتان را آموزش بدهید. از دوستان موفق خود و مربیان و کتاب‌های کسب و کار کمک بگیرید و دنبال کارهای بهتر بگردید و دوباره پس از یافتن محل درآمد جدید، مراحل اول تا سوم را تکرار نمایید. ۸ کاری که باید برای افزایش درآمد در شغل فعلی تان انجام دهید را مد نظر داشته باشید.

درگاه پرداخت و پرداخت دسته‌ای جیبی‌مو

راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت
ویژه کسب‌وکارها

اطلاعات بیشتر

پانزده شیوه ثروتمندان موفق برای مدیریت درآمد

یکی از راه های مدیریت درآمد الگوگیری از انسان‌های ثروتمند موفق است. علت این امر، موفقیت این افراد در مدیریت درآمد خودشان است. آنها بر خلاف برخی ثروتمندان ناموفق که با ارث و یا شانس و یا هر راه دیگری تصادفی به ثروت رسیده‌اند متفاوت هستند و روز به روز ثروتمندتر می‌شوند.

۱. بدون فکر عمل نکنید.

ریسک حساب شده چیز خوبی است اما قمار نکنید. عجولانه تصمیم نگیرید،خوشی‌های لحظه‌ای خود را به تعویق بیاندازید. خوب مطالعه کنید و ایده‌های خود را بررسی کنید و پرورش دهید.

۲. تفاوت بین خواسته و نیاز را درک کنید.

حتما لحظاتی را تجربه کرده‌اید که دلتان یک جفت کفش نو، خانه‌ای بهتر و دفترکاری جدیدتر بخواهد. چقدر این خواسته ها ضروری بودند؟ بدون شک رانندگی با یک ماشین جدید که دارای قدرت بالایی است محشر است، اما داشتن چنین ماشینی یک ضرورت نیست. ثروتمندان روی مواردی که باعث افزایش ثروتشان می‌شود، سرمایه گذاری می کنند. جالب است بدانید که حدود ۶۱ درصد از ثروتمندان موفق همان وسیله نقلیه ای را می‌خرند که مردم عادی خریداری می نمایند.

۳. به آینده به صورت بلند مدت نگاه کنید.

تیموتی سایکس می گوید:” دسترسی به اهداف بلند مدت حداقل به یک تا پنج سال زمان نیاز دارد. این اهداف انگیزه‌ای بی‌نظیر به انسان می‌دهند. آنها شما را قادر می‌سازند به فراتر از لحظه‌ی حال بنگرید و این فکر به ذهن‌تان خطور کند که چرا اکنون در این جایگاه هستید.” کارهای روزانه شما باید مرتبط و یا منطبق با اهداف بلند مدت شما باشد. اگر این طور نیست باید کارهای خود را تغییر دهید و یا کارهای غیر ضروری را حذف کنید.

۴. منابع درآمد متعددی داشته باشید.

پس از به دست آوردن امنیت مالی، شروع به کشف راه‌های دیگر کسب درآمد کنید. زیرا ممکن است منبع درآمد شما به هر دلیلی قطع شود و شما باید با یک برنامه پشتیبانی آماده چنین اتفاقی باشید.

۵. به صورت خودکار سرمایه‌گذاری کنید.

سرمایه گذاری مانند ثروتمندان موفق مانند، کسر از حقوق برای بازنشستگی، خرید سهام و بیمه عمر، باید برای شما به یک عادت تبدیل شود. آنها فرصت‎ها رامی شناسند و روی آنها عاقلانه سرمایه گذاری می کنند. البته چون سرمایه گذاری برای آنها تبدیل به عادت شده است، می توانند سریعتر تصمیم گیری کنند.

۶. با بودجه‌ای مشخص پیش بروید.

جالب است که بدانید بسیاری از ثروتمندان از درآمدها و هزینه های خود مطلع هستند و با برنامه منطبق با آن پیش می‌روند.

۷. زمستان می‌آید، آماده باشید.

ثروتمندان بودجه‌ای را برای روزهای سخت زمستانی زندگی خود در نظر می‌گیرند. بسیاری از مصیبت‌های نظیر از دست دادن شغل را می‌توان با بودجه روز مبادا مدیریت کرد. اگر می‌توانید، به اندازه یک سال پول نقد را حداقل در حساب بانکی خود ذخیره کنید، که به مشکلی برنخورید.

۸. تنها در مواردی سرمایه‌گذاری کنید که از آن سر در می‌آورید.

این روش ثروتمندهاست. دانش ثروت است. شما باید آگاهی کافی نسبت به موردی که در آن سرمایه گذاری می کنید داشته باشید تا فرصت ها را شناسایی کنید و درآمدها و سود و زیان آنها را بشناسید.

۹. حساب هزینه‌های خود را داشته باشید.

مدیریت درآمد بدون دانستن هزینه ها امکان پذیر نیست.

۱۰. در سطحی پایینتر از درآمد خود زندگی کنید.

وارن بافت هنوز در خانه اش که در سال ۱۹۵۸ به قیمت۳۱ هزار و پانصد دلار خریده زندگی می‌کند. هزینه های ضروری برای ثروتمندان موفق بیشتر از تجمل ارزش دارد.

پرداخت امن و آسان با جیبی‌مو

اطلاعات بیشتر

۱۱. از خود گذشتگی کنید.

امروز از خودگذشتگی کنید تا فردا زندگی بهتری داشته باشید. لازم نیست همین امروز ماشین قدیمی خود را عوض کنید یا خانه ای بهتر بخرید. می‌توانید با ماشین قدیمی خود به هر کجا که می خواهید، بروید و در خانه قدیمی شب به راحتی صبح کنید. حتی اگر پول مورد نیاز را دارید، در موارد ضروری هزینه کنید.

۱۲. اسیر بدهی نشوید.

پول قرض نگیرید، وام نگیرید، پول چیزی را که ندارید با قرض و وام پرداخت نکنید. مگر اینکه به نوعی سرمایه برای شروع کسب و کار شما باشد. به جای بدهی بالا آوردن، مانند ثروتمندان موفق بدون چیزی که پول آن را ندارید، زندگی کنید.

۱۳. راهنمایی مالی بگیرید.

افراد موفق، نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می شناسند و به جای صرف هزینه و زمان برای برطرف کردن نقطه ضعف‌هایشان، به خصوص در موارد مدیریت مالی، از دیگران کمک می گیرند. هر ثروتمندی از یک مشاور مالی و یا حسابدار استفاده می کند.

۱۴. خودتان را آموزش دهید.

شرط لازم ثروتمند شدن، داشتن دانش آکادمیک نیست. بیل گیتس ثروت خود را بدون در اختیار داشتن مدرک دانشگاهی کسب کرده است. تای لوپز که به دلیل افتخار به نداشتن تحصیلات آکادمیک شناخته شده می باشد. به طور متوسط در روز حداقل به مطالعه یک کتاب می پردازد و به شما هم آموزش به خود را توصیه می کند.

۱۵. پیش از تصمیم گیری دو دوتا چهارتا کنید.

قبل از هر تصمیمی مالی یک حساب ساده جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام دهید. اگر یک میلیونر ماشینش نیاز به تعمیر داشته باشد، هزینه تعمیر آن را با هزینه خرید یک ماشین جدید مقایسه خواهد کرد. و بر اساس هزینه و فایده آن تصمیم گیری خواهد نمود.

تصمیم-گیری

مطلب پایانی

حتی اگر بهترین شکل مدیریت درآمد را دریابید مدیریت آن در عمل وابسته به پایبندی شما به برنامه های ریخته شده و مدیریت هزینه ها و درآمدهاست. عادت‌های خوب را الگو کنید و ضد هنجارهای مدیریتی درآمد را کنار بگذارید.

منابع: ویکی هاو، کارآفرین

به جمع 100 هزار کاربر جیبی‌مو بپیوندید.

هانا یونسی

هانا یونسی

کارشناس ارشد MBA و کارشناس بازاریابی جیبی‌مو

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp