اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ شناسه حساب بانکی ایران (شبا) را به صورت شناسه‌ای منحصر به فرد برای هر حساب بانکی ایجاد کرد. هدف از ایجاد آن تسریع در انتقال وجه با شماره شبا و یکپارچه‌سازی حساب‌های بانکی است. برای حواله‌هایی که از طریق شماره شبا انجام می‌شوند، فقط داشتن شماره شبا کافی است و نیازی به هیچکونه اطلاعات اضافی شامل نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و … نیست،‌ چون تمامی این اطلاعات درون شماره شبا وجود دارد. اکنون این سوال پیش می‌آید که با وجود امکانی همچون کارت به کارت، دلیل استقبال از شماره شبا جهت انتقال وجه چیست؟ و چه راه امن و مطمئنی جهت انتقال وجه با شماره شبا وجود دارد؟

خطر برداشت غیر مجاز از کارت

شماره کارت (PAN (Personal Account Number همانطور که از اسم آن پیداست باید به صورت شخصی نگه‌داری شود و جهت دریافت پول، شماره کارت بانکی در اختیار افراد ناشناس گذاشته نشود و ارسال آن به دیگران از نظر امنیتی درست نیست، زیرا سودجویان با در اختیار داشتن شماره کارت از ترفندهای گوناگونی برای گرفتن رمز اول یا دوم استفاده می‌کنند و به صورت غیر مجاز اقدام به خالی کردن حساب بانکی اشخاص می‌کنند.

به نقل از ایرنا در یک سال گذشته (منتهی به تیر ۹۸) حدود پنج هزار فیشینگ در کشور شناسایی شده که ۲۵ درصد آن مربوط به تیرماه است.

از سوی دیگر، شبا یا شماره حساب بانکی ایران به منظور تسهیل و استاندارد‌سازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مطابق با استاندارد ISO 13616 تعریف و تبیین شده است که صرفاً شناسه‌ای جهت دریافت پول است و امکان برداشت غیر مجاز از آن وجود ندارد در نتیجه ارائه شماره شبا به دیگران، هیچ مشکلی نداشته و امنیت حساب شخص را به خطر نمی‌اندازد.

سقف انتقال وجه با شماره شبا

با وجود بخش‌نامه‌های جدید بانک مرکزی، سقف کارت به کارت در اپلیکشن‌های موبایلی بیش از پیش پایین آمده و در حال حاضر انتقال وجه کارت به کارت از یک کارت بانکی، تنها تا سقف ۳ میلیون تومان و در برخی بانک‌ها تا ۱ میلیون تومان در یک شبانه روز امکان‌پذیر است. این در حالی است که سقف انتقال وجه با شماره شبا ۱۰۰ میلیون تومان در یک شبانه روزاست.

نحوه دریافت شماره شبا

هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره شبا می‌باشد. برخی بانک‌ها امکان تبدیل شماره کارت به شماره شبا را نیز فراهم کرده‌اند. از طریق صفحه راهنمای دریافت شماره شبا راهنمای جامعی برای تبدیل شماره کارت به شبا یا شماره حساب به شبا برای تمام بانک‌های کشور را ملاحضه بفرمایید.

درگاه پرداخت و پرداخت دسته‌ای جیبی‌مو

راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت
ویژه کسب‌وکارها

اطلاعات بیشتر

طاقت‌فرسا بودن روش‌های سنتی انتقال وجه با شماره شبا

جهت انتقال وجه با شماره شبا، لازم است شخص حتماً به صورت حضوری به یکی از شعب یا دستگاه‌های ATM بانکی که شماره حساب مبدأ متعلق به آن است مراجعه و یا حتماً از اینترنت‌بانک همان بانک استفاده نماید. چنانچه پولی که شخص می‌خواهد انتقال دهد، در حساب‌های بانکی مختلف باشد و داخل یک حساب واحد نباشد،‌ لازم است شخص برای انتقال پول مورد نظر خود، به تک تک این شعب مراجعه نماید. این اسلتزام مراجعه حضوری یا اینترنتی دقیقاً به همان بانک مبدأ، فرایند انتقال وجه با شماره شبا را برای بسیاری از افراد به کاری دشوار، زمان‌بر و طاقت‌فرسا تبدیل کرده است.

طی چند سال گذشته با پیشرفت خدمات انتقال وجه الکترونیک در کشور، شاهد رشد بسیار زیاد استفاده از اینترنت‌بانک‌ها و کیف‌پول‌های الکترونیک بوده‌ایم که نشان‌دهنده‌ی این است که رفته رفته فرهنگ استفاده از راهکارهای اینترنتی جهت انتقال وجه بین مردم رایج شده است. از طرفی دریافت شماره شبا نیز ساده‌تر از پیش شده است و تمام بانک‌ها صفحاتی جهت تبدیل شماره کارت یا شماره حساب به شماره شبا را در اختیار عموم مردم قرار داده‌اند. علاوه بر آن اخیراً بانک‌ها در اقدامی دیگر جهت تسهیل دسترسی به شماره شبا، آن را بر روی کارت‌های بانکی نیز چاپ می‌کنند که در حکم تصدیقی بر مسیر تغییر فرهنگ انتقال وجه در کشور است.

اما مشکل اینجاست که استفاده از راهکارهای مذکور، موجب تسهیل یا تسریع انتقال وجه با شماره شبا نشده‌اند. در ادامه راهکار انتقال وجه با شماره شبا از طریق جیبی‌مو را که موجب تسهیل و تسریع این فرایند می‌شود را معرفی می‌کنیم.

آموزش انتقال وجه با شماره شبا از طریق جیبی‌مو

نرم افزار جیبی‌مو که در زمینه خدمات مالی و به ویژه انتقال وجه فعالیت می‌کند در نسخه‌ی تحت وب خود امکان انتقال وجه با شماره شبا را در اختیار کاربران قرار داده است. در این روش نه تنها نیازی به مراجعه حضوری به بانک یا ATM ندارید، بلکه می‌توانید پول‌هایی که در حساب‌های بانکی مختلف قرار دارد را به کیف پول شخصی خود در جیبی‌مو انتقال داده و در نهایت انتقال وجه با شماره شبا به حساب مقصد را به راحتی انجام دهید.

در ویدیوی  زیر نحوه انتقال وجه با شماره شبا از طریق جیبی‌مو آموزش داده شده است.

در صورتی که تا کنون در جیبی‌مو ثبت‌نام نکرده‌اید، می‌توانید از طریق این لینک، ثبت‌نام رایگان انجام دهید.

لینک‌های مفید:

انتقال وجه با شبا چقدر طول می‌کشد؟

سقف کارت به کارت را چگونه افزایش دهیم؟

انتقال وجه با شماره موبایل/ بدون نیاز به نصب اپلیکیشن توسط گیرنده

به جمع 100 هزار کاربر جیبی‌مو بپیوندید.

هانا یونسی

هانا یونسی

کارشناس ارشد MBA و کارشناس بازاریابی جیبی‌مو

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

مطالب مرتبط