اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

گوین لیتلجان، رییس سهامداران اطلاعات مالی جهانی و  فناوری‌ مالی و نیز نماینده موسسه مجری بانکداری باز بریتانیا، نظرات خود را در مورد تأثیر سرمایه باز و نیاز به تنظیم آن در میان می‌گذارد.

با بانکداری باز، که موجب به اشتراک‌گذاری داده‌ها با هدف تغییر شکل تجربه مشتری می‌شود، دنیای سرمایه به کلی دگرگون شده است. فناوری‌های مالی در اروپا و به ویژه در بریتانیا، برای به چالش کشیدن و نیز سود‌رسانی به متصدیان به وجود آمده‌اند. ضرورت آمادگی برای API‌ها، ظهور رقبا و تمام آنچه که بانکداری باز باید ارائه کند، توسط مقررات تنظیم شده است. در سال ۲۰۱۸، اتحادیه اروپا PSD2، دومین دستورالعمل خدمات پرداخت را جهت به‌روزرسانی قوانین پرداخت‌ به اجرا درآورد. این به‌روزرسانی، افزایش ظهور تکنولوژی را نشان می‌دهد و در عین هموارسازی حوزه رقابت، به دنبال تامین امنیت و محافظت از مصرف کنندگان است.

PSD2 در ماه سپتامبر در انگلستان شدت عمل کامل را خواهد داشت و حتی با برگسیت و قلمرو قدرت اتحادیه اروپا که فقط در مورد کشور‌های عضو اعمال می‌شود، چنین دستورالعمل‌هایی تاثیر جهانی خواهند داشت زیرا هر سازمانی که در یک کشور عضو اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. گوین لیتلجان، رئیس انجمن فناوری اطلاعات مالی است که به بانکداری و مسائل مربوط به تامین مالی در سراسر جهان می‌پردازد و همچنین هدایت هیأت بانکداری باز در بریتانیا را نیز بر عهده دارد. او می‌گوید: این به من بینش زیادی در مورد چگونگی پیاده‌سازی و همچنین جوانب مثبت و منفی و انواع فرآیندها داده است. ما با لیتلجان در خصوص Money 20 / 20 Asia ادامه دادیم تا از گوشه‌ای از این بینش برای پیشرفت در عرصه بانکداری باز بهره‌مند شویم.

جیبی‌مو اپلیکیشنی برای مدیریت زمان و هزینه

لیتلجان می‌گوید: به علت تغییرات زیادی که در دنیای سرمایه اتفاق می‌افتد، مقررات لازم است. این مقررات می‌تواند حیات متصدیان و نیز شرکت‌های نوپای فناوری را آسان‌تر کند. اگر شما به چالش‌های مهندسی، خطرات و پیچیدگی نگاه کنید، ما باید -از منظر نظارتی و تکنولوژیکی- استاندارد‌های حوزه‌هایی که استانداردسازی آن‌ها منطقی است را فراهم کنیم. به نظر من به عنوان یک کارآفرین و همچنین از نظر شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنم، شما می‌خواهید وقت خود را صرف حل مشکلاتی کنید که مشتری با آن‌ها روبرو است، نه مشکلات مربوط به لوله کشی. لیتلجان می‌گوید چالش بزرگ بعدی سرمایه است. به ویژه در بریتانیا، اجرای PSD2 به گونه‌ای است که مانع از دسترسی نشود یا باعث به تاخیر انداختن دسترسی مشتری نشود.

درگاه پرداخت و پرداخت دسته‌ای جیبی‌مو

راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت
ویژه کسب‌وکارها

اطلاعات بیشتر

او بیان می‌کند: در چشم‌انداز بانکداری، الزامات خدمات مالی، برای فروش محصولات مالی مشتریان به صورت صحیح، به صورت دیجیتالی است. برای این کار، سازمان‌ها باید تلاش کنند تا مشتری خود را کامل بشناسند و از این منبع مهم داده‌ها نهایت استفاده را کنند. لیتلجان استدلال می‌کند: جنبش بانکداری باز و سرمایه باز، برای بانک‌ها یک فرصت استثنایی برای پیشرفت ایجاد می‌کنند. در حال حاضر، از نظر مشتری، این‌ها دسترسی نسبتا کمی به مشاوره مالی دارند. هر برنامه‌ای که به مشتریان کمک کند تا مشکلات خود را حل کنند، به اندازه‌ی اطلاعاتی که در این برنامه‌ها قرار داده شده، هوشمند هستند، بنابراین بانکداری باز این امکان را برای مشتری فراهم می‌کند که تصویر درستی از خود سرمایه‌دارشان ببینند.

با این حال، هنگام برخورد با این داده‌ها، هر چقدر که مزیت چشمگیری داشته باشد، مهم است که آن را امن نگه دارید و به یاد داشته باشید که آن حق چه کسی است. همانطور که لیتلجان سریعا تأکید می‌کند، داده‌ها متعلق به انجام دهنده یا مشتری است. مشتری حق دارد خدماتی را انتخاب کند که نیازهایش را بهتر برآورده می‌کند. برخی از مشتریان از به اشتراک گذاری اطلاعات مالی خود واهمه خواهند داشت، اما در دیگر سو آن‌ها می‌دانند تنها زمانی می‌توانند درآمد بهتری کسب کنند که بدانند توانایی و دارایی‌های خود را در اختیار دارند تا قادر به مقایسه و سنجیدن باشند.

با اجازه دادن به این امر، جمع آوری داده‌ها می‌تواند به تسهیل رسیدگی مشتریان به سرمایه‌شان کمک کند. تجربه من در این حوزه این است که مشتریان انواع تفاصیل مختلفی دارند. برای مثال یک زوج یا یک خانواده ممکن است کارت‌های اعتباری و حساب‌های پس انداز مختلفی داشته باشند، یک خانواده ممکن است یک حساب برای پرداخت صورتحساب‌ها و یکی برای پس‌انداز مهمانی‌ها داشته باشد و معمولا همه این‌ها از طریق تنها یک ارائه دهنده نیست. به منظور تسهیل امور ساده مانند بودجه‌بندی و انتخاب‌های مناسب مالی، توانایی ترکیب اطلاعات خود از منابع مختلف واقعا مفید خواهد بود.

پرداخت امن و آسان با جیبی‌مو

اطلاعات بیشتر

این امر در حال حاضر در بانک‌های بزرگ بریتانیا و همچنین فناوری‌های مالی مانند مونزو، که برای ارائه اطلاعات مناسب به مشتریان برای تصمیم‌گیری‌های مالی بهتر کار می‌کنند، قابل مشاهده است، لیتلجان می‌گوید که مصرف کنند‌گان و کسب‌وکار‌های اینچنینی شروع به پذیرش چنین فرصت‌هایی کرده‌اند. با نگاهی به نمونه‌ی بریتانیا و همچنین بازارهای دیگر می‌بینیم که بخش بانکی در برابر شروع بانکداری باز به شدت مقاومت می‌کرد، اما اکنون آنها پی برده‌اند که فرصت خوبی است تا بدانند زمانی که مشتریانشان با آن‌ها نیستند کجا هستند.

لیتلجان می‌گوید بانک‌های بزرگ همه با زمان به پیش می‌روند، و این‌گونه نیز ادامه خواهند داد. اگر بخواهید به  RBS, Barclays, HSBC یا Lloyd’s بروید، می‌توانید نرم افزار بانکداری باز آن‌ها را دانلود و استفاده کنید که در آن می‌توانید خدمات مالی و همچنین فناوری‌های مالی در بازار را مشاهده کنید. نوآوری‌ها و رقابت‌های زیادی در حال وقوع‌ هستند. بخصوص، PSD2 اجازه‌ی انتقال بانک به بانک را نیز به شخص ثالث خواهد داد. لیتلجان می‌گوید: جایگزین این روش در‌آوردن یک کارت از کیف پول و پرداخت به این روش است، بنابراین راه‌های مختلفی وجود دارد. او ادامه می‌دهد: من حدس می‌زنم قابلیت پرداخت در نهایت ارزان‌تر از پرداخت از طریق سیستم کارت باشد و همچنین ممکن است کسی فکر کند در نهایت تجربه واقعی کاربر، مصرف کنندگان را به خرید تشویق خواهد کرد.

منبع:

https://www.fintechmagazine.com/cybersecurity/psd2-open-banking-and-future-payments

به جمع 100 هزار کاربر جیبی‌مو بپیوندید.

هانا یونسی

هانا یونسی

کارشناس ارشد MBA و کارشناس بازاریابی جیبی‌مو

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

مطالب مرتبط