اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

یکی از مواردی که هنگام واریز وجه نقد برای مشتریان بانکی سوال ایجاد می‌کند این است که انتقال وجه با شبا چقدر طول می‌کشد و تفاوت آن با شماره حساب یا شماره کارت چیست؟ و اگر تفاوتی وجود ندارد چرا سامانه‌ها مختلف از روش‌های گوناگونی برای انتقال وجه استفاده می‌کنند؟

در جواب این سوال باید گفت با توجه به اینکه انتقال وجه از طریق کارت به کارت محدودیت مبلغ زیادی دارد، کاربرانی که نیاز به جابه‌جایی مبالغ زیاد دارند بهتر است از روش انتقال وجه با شبا اقدام کنند و در ادامه باید متذکر شد که اساساً شبا پروتکلی برای پرداخت نیست بلکه نوعی شناسه بانکی است. از طرف دیگر سرعت عملیات انتقال وجه به سامانه‌ای که برای این منظور استفاده می‌شود بستگی دارد. بنابراین لازم است مقدمه‌ای کوتاه بر شبا و سامانه‌های مختلفی که از این شناسه برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنند، داشته باشیم.

شبا چیست؟

شماره حساب بانکی ایرانیان یا معادل بین الملی آن که مخفف International Bank Account Number (شماره حساب بین‌المللی بانک) است و به اختصار IBAN گفته می‌شود، یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی می‌باشد. این استاندارد فرمت‌های مختلفی در کشورهای مختلف دارد. معمولاً از این کد هنگام واریز پول با واحد یورو به بانک‌های کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. شماره شبا در ایران جهت انتقال وجه بین بانکی و بین المللی استفاده می‌شود. در پست شماره شبا چیست و نحوه استفاده از شبا چگونه است؟ می‌توانید اطلاعات جامعی در مورد شماره شبا کسب کنید.

درگاه پرداخت و پرداخت دسته‌ای جیبی‌مو

راهکار ۳۶۰ درجه پرداخت
ویژه کسب‌وکارها

اطلاعات بیشتر

نحوه دریافت شماره شبا

هر شماره حساب بانکی، قابل تبدیل به یک شماره شبا می‌باشد. برخی بانک‌ها امکان تبدیل شماره کارت به شماره شبا را نیز فراهم کرده‌اند. از طریق راهنمای دریافت شماره شبا می‌توانید به نحوه تبدیل شماره کارت به شبا یا شماره حساب به شبا برای تمام بانک‌های کشور دسترسی داشته باشید.

زمان انتقال وجه با شماره شبا

نحوه انتقال وجه با شماره شبا

در ادامه سامانه‌های مختلفی که در حال حاضر برای انتقال وجه با استفاده از شماره شبا قابل استفاده هستند، با ذکر مزایا و معایب بررسی می‌گردند.

۱. پایا

پایاپای الکترونیک (پایا) زیرساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی حسابی انبوه به شمار آمده و ستون فقرات حواله‌ها و انتقال وجه بین بانکی را در کشور تشکیل می‌دهد. «پایا» به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد را از طرف بانک‌ها دریافت، پردازش و برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال نماید. متناظراً بانک‌ها نیز می‌توانند دستور پرداخت‌های مشتریان خود را به صورت انفرادی یا انبوه دریافت و برای پایاپای و انجام در بانک‌های مقصد به «پایا» ارسال کنند.

سامانه پایاپای الکترونیک در درون خود دارای دو هسته جداگانه «انتقال اعتبار» و «برداشت مستقیم» است که ارایه خدمات ارزش‌افزوده را برای بانک‌ها میسر می‌سازند.

کاربرد اصلی این سامانه، مکانیزه کردن پرداخت‌های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است که پس از تکمیل مراحل پیاده سازی، ارائه خدمات از طریق اینترنت را نیز میسر می‌سازد. به کمک این سامانه، بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به درخواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب‌های سایر بانک‌ها صادر نمایند.

بانک مرکزی با پیاده سازی این سامانه، امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) را فراهم کرده است. مشتریان بانک‌ها با استفاده از پایا می توانند پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به صورت الکترونیکی حواله نمایند.

زمان لازم برای انتقال وجه از طریق پایا

در حال حاضر انتقال وجه پایا در ساعت‌های مشخصی از شبانه روز و در یکی از بازه‌های زمانی ۴ الی ۶ بامداد،‌۱۰ الی ۱۱:۳۰ صبح، ۱۴ الی ۱۵:۳۰ ظهر و ۱۸ الی ۲۰ غروب انجام می‌شود، بنابراین انتقال وجه با این سامانه ممکن است تا ۱۲ ساعت طول بکشد. لازم به ذکر است انتقال وجه پایا، تنها در روزهای کاری صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است انتقال وجه پایا، در روزهای کاری ۴ مرتبه در بازه‌های ذکر شده و در روزهای غیر کاری یک مرتبه در ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ صورت می‌پذیرد.

۲. ساتنا

ساتنا مخفف عبارت «سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی» می‌باشد که از آذر ۱۳۸۵ به منظور جابه‌جایی مبالغ درشت که باید به صورت سریع بین بانک‌ها جابه‌جا شده و در نهایت به حساب مقصد واریز شود، ایجاد و راه‌اندازی شده است. این سامانه برای دو کاربرد اساسی بانک‌ها، شامل تسویه بین­ بانکی و انجام پرداخت‌های کلان و تجاری ایجاد شده است.

ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است که پردازش و تسویه تراکنش‌های بین‌بانکی و دستور پرداخت‌های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد؛ و جایگزین چک‌های رمزدار بین بانکی و اسکناس و چک‌های مسافرتی است.

زمان لازم برای انتقال وجه از طریق ساتنا

در این سامانه مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس‌انداز و مدت‌دار) می‌باشند، می‌توانند نسبت به انتقال وجه (مبالغ بیش از پانصد میلیون ریال) به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها در همان روز اقدام کنند. در حال حاضر زمان لازم برای انتقال وجه با استفاده از این سامانه بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه در بانک‌های مختلف متفاوت است.
تسویه مبادلات بین‌بانکی در این سامانه به‌صورت آنی، قطعی، نهایی و برگشت­‌ناپذیر انجام می‌گیرد، مشروط بر اینکه حساب تسویه بانک دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد، در غیر این‌صورت مبادلات تا تأمین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار گرفته و در صورت عدم تأمین نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شوند.

مطلب مرتبط:

نحوه انتقال وجه با شماره شبا (آموزش ویدیویی)

سقف انتقال وجه با شماره شبا

انتقال وجه با استفاده از شماره شبا در سیستم بانکی کشور از طریق یکی از سامانه‌های پایا یا سانتا صورت می‌پذیرد. در این بخش سقف قابل انتقال در هر کدام از این سامانه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سامانه پایا (سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی)

مبلغ قابل جابه‌جایی در روش پایا حداقلی ندارد و‌ برای مبالغ پایین‌تر با تکرر بیشتر استفاده می‌شود. برای ثبت حواله پایا سه راه وجود دارد:

۱- اینترنت بانک: حداکثر مبلغ هر حواله پایا به روش اینترنت بانک ۱ میلیارد ریال است.

۲- موبایل بانک: با استفاده از موبایل بانک هم می‌توان حواله پایا ثبت کرد. حداکثر مبلغ قابل انتقال از این طریق ۱ میلیارد ریال است.

۳- شعبه بانک: در این حالت حداکثر مبلغ قابل انتقال ۱ میلیارد ریال است.

سامانه ساتنا

معمولاً برای مبالغ بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام ساتنا دو راه وجود دارد:

۱- اینترنت بانک: در روش اینترنت بانک می‌توان مبالغ با حداقل ۵۰۰ میلیون ریال و حداکثر ۱ میلیارد ریال در روز را از طریق حواله ساتنا جابه‌جا کرد که سقف این مبلغ با استفاده از دستگاه توکن ۲ میلیارد ریال است. برای افزایش سقف انتقال وجه خود از طریق ساتنا، باید به نزدیکترین شعبه بانک موردنظر خود مراجعه نمایید. برای انجام تراکنش‌هایی با مبالغ بیشتر از سقف و با استفاده از حواله ساتنا، باید به صورت حضوری به شعبه بانک مراجعه کرد.

۲- شعبه بانک: در این حالت سقف مبلغ انتقال وجه نامحدود است. قابل توجه است که جابه‌جایی مبالغ بیشتر از ۲ میلیارد ریال، مستلزم ارائه مستندات و مدارک لازم مبنی بر وقوع یک معامله یا یک رویداد مالی به شعبه بانک است.

پرداخت امن و آسان با جیبی‌مو

اطلاعات بیشتر

انتقال وجه با اپلیکیشن جیبی‌مو:

افراد از طریق اپلیکیشن کیف پول جیبی‌مو، پس از احراز هویت، می‌توانند روزانه تا ۱۰ میلیون تومان (حتی بیشتر در صورت داشتن کسب‌وکار و احراز هویت کامل‌تر) دریافت یا پرداخت پول با دوستان و آشنایان خود داشته باشند.

همچنین کسب‌وکارها در نسخه وب جیبی‌مو، پس از احراز هویت کامل، بدون نیاز به مراجعه به شعب بانک‌ها، تنها با داشتن شماره شبا فرد مقابل می‌توانند تا ۱ میلیارد ریال در هر تراکنش و بدون محدودیت سیستمی روزانه انتقال وجه داشته باشند. در هرکدام از روش‌های انتقال وجه از طریق  حواله پایا و ساتنا که در بالا مفصل بررسی شد، این محدودیت وجود دارد که باید فقط از یک حساب بانکی اقدام به جابه‌جایی پول نمود و در صورتیکه مبلغ مورد نظر در چند حساب یا کارت مختلف باشد، فرد با مشکل مواجه خواهد شد اما با استفاده از اپلیکیشن جیبی‌مو می‌توان از هرکدام از کارت‌های بانکی‌، مبلغی را داخل کیف پول خود در جیبی‌مو جابه‌جا کرد و در نهایت انتقال وجه به شبای مقصد را انجام داد.

* ویژه کسب‌وکارها: جیبی‌مو از کسب‌وکارها دعوت می‌کند تا از درگاه پرداخت واسط جیبی‌مو یا خدمت صدور فاکتور برای دریافت هزینه‌ها از مشتریان خود استفاده کنند. کسب‌وکارها علاوه بر دریافت درگاه پرداخت در کمتر از ۲۴ ساعت و تسویه حساب سریع، خدمات انتقال وجهِ جیبی‌مو را به صورت پنل تحت وب و یا API با کمترین هزینه دریافت می‌کنند و از آن می‌توانند برای پرداخت‌های گروهی، تسویه حساب یا تسهیم وجوه با تأمین‌کنندگان کالا یا خدماتشان، پرداخت جایزه به کاربران و یا راه‌اندازی باشگاه مشتریان استفاده کنند.

 

لینک‌های مفید:

رمز پویا بانک خود را چطور فعال کنیم؟ راهنمای جامع

چگونه درگاه‌ پرداخت جعلی را تشخیص دهیم؟

انواع چک بانکی: چک تایید شده، چک تضمین شده، چک بین بانکی (رمزدار) و چک مسافرتی

به جمع 100 هزار کاربر جیبی‌مو بپیوندید.

هانا یونسی

هانا یونسی

کارشناس ارشد MBA و کارشناس بازاریابی جیبی‌مو

این پست دارای یک دیدگاه است

  1. هدی

    عالی ومفید بود.خیلی ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Share on whatsapp

مطالب مرتبط